Książka obiektu budowlanego powinna być założona w dniu przekazania obiektu do użytkowania i systematycznie prowadzona przez okres jego użytkowania. Książka obiektu budowlanego służy do regularnego dokumentowania wszystkich czynności i decyzji, mających znaczenie dla utrzymania stanu technicznego obiektu budowlanego. Zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego są uregulowane w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. "w sprawie książki obiektu budowlanego" (Dz. U . 120/2003, poz. 1134). Oto fragment rozporządzenia określający wzór książki obiektu budowlanego:
Wpisy do książki obejmują:
1. podstawowe dane identyfikujące obiekt:
• rodzaj obiektu i jego adres,
• właściciela, zarządcę - nazwę lub imię i nazwisko,
• protokół odbioru obiektu - numer i datę sporządzenia,
• pozwolenie na użytkowanie obiektu - nazwę organu, który wydał, numer i datę wydania,
• zmianę właściciela lub zarządcy - numer i datę protokołu przejęcia obiektu,
• wpis o zamknięciu książki, datę jej założenia.
2. dane ogólne o obiekcie budowlanym wraz z wykazami dokumentacji, w tym dokumentacji technicznej przekazanej właścicielowi (zarządcy) przy zakładaniu książki obiektu.
3. plan sytuacyjny obiektu, z zaznaczonymi granicami nieruchomości, określający również usytuowanie miejsc przyłączenia obiektu do sieci uzbrojenia terenu oraz armatury lub urządzeń przeznaczonych do odcięcia czynnika dostarczanego za pomocą tych sieci, a w szczególności gazu, energii elektrycznej i ciepła;
4. protokoły kontroli oraz badań określonych w art. 62 ust. 1 i 2 Prawa budowlanego oraz przeprowadzonych remontów i przebudowy obiektu.
Z obowiązku prowadzenia KOB zwolnieni są właściciele i zarządcy tych obiektów budowlanych, których budowa nie wymaga pozwolenia na budowę oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych i obiektów budownictwa zagrodowego i letniskowego. Dla dróg i obiektów mostowych mogą być zakładane odpowiednio książki drogi i obiektu mostowego lub KOB.